Otterlo verliest van Blauw Geel ’55

Ja, de laatste drie wedstrijd belangrijke doelpunten en negen punten. De 2-0 winst op Otterlo is een mooie opsteker voor de feestavond waar de hele selectie bij zal zijn. De Hollandse avond die volgt is nu al geslaagd. Ik denk dat Blauw Geel ’55 goed revanche heeft genomen voor de eerdere ook wel geflatteerde 0-8 nederlaag bij Otterlo. John de Bever mag van mij elk uur worden gedraaid. ‘Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht af’, is zijn en nu ook mijn hit”, schatert Blauw Geel ’55 speler Robbie Pont.

,,Even eerder heeft Otterlo aanvoerder Bas Pol zich een waardig verliezer getoond. ,,Je weet dat Blauw Geel ’55 tot de tanden gewapend het veld inkomt. Dat straalden ze vanaf het begin uit. De thuisclub nam het initiatief en zette ons onder druk. Ik miste bij Otterlo toch wel de ‘winnaarsmentaliteit’ om deze lastige derby in winst om te zetten. In de spiegel kijken met zijn allen en ons richten op nog drie finales”, aldus Bas Pol. De aanvoerder was éen van de weinigen die niet gelijk in de Otterlose kleedkamer verdween. ,,Nee, ik vind dat je na een nederlaag de tegenstander moet feliciteren. Ook de pers te woord staan hoort daarbij.”

De eerste helft van de met spanning tegemoet geziene derby tussen Blauw Geel ’55 en Otterlo kon in drieën worden geknipt. De eerste twintig minuten waren voor de thuisclub. Daarna nam Otterlo het initiatief weer over. En in de laatste vijf minuten verbrak Blauw Geel ’55 de ‘brilstand’. Echt grote mogelijkheden waren er tot de 1-0 niet aan beide zijden. De enige die de aandacht vroeg was scheidsrechter Ruud van der Wielen. Hij stuurde eerste Blauw Geel’55 speler Fabian van Beek naar de kant moet afwijkende kleding aan te passen. Daarna moest Blauw Geel ’55 Daan Rijsemus zijn drinkbus naast het doel zetten. Maar, een enkele maal daargelaten, floot de Veenendaler een uitstekende wedstrijd.

[DOELMAN BLAUW GEEL’55 UITSTEKEND] ,,Dat denk ik ook. Hoewel ik niet altijd de vrije trap meekreeg, waar ik dacht recht op te hebben”, lachte Pont. Dat deed Robbie Pont ook twee minuten voor rust. ,,Ik dacht dat Jeroen Berkhof al voor 1-0 zou zorgen maar zijn omhaal werd door de Otterlo doelman Bas Pol knap gestopt. Een minuut later scoorde ikzelf 1-0”, merkte Pont op. ,,Twee momenten waarop ik vijftig procent haalde. Op de inzet bij het doelpunt was ik echt kansloos”, oordeelde Bas Pol.

In de tweede helft werd een stormloop van Otterlo verwacht. Ook het inbrengen van de gevaarlijke aanvaller Rence van der Wal. ,,Daar is wel even in de rust aan gedacht. Maar onze trainer (Ronald Lieftink, red.) besloot anders. Met nog een half uur te spelen viel Rence in. Je zag dat hij gevaarlijk was. Pech dat een schot op de paal belande. Maar ook een compliment aan collega Daan Rijsemus, die een keer geweldig redde”, was de Otterlo aanvoerder sportief. ,,Terecht deze opmerking van Bas (Pol, red.). Daan Rijsemus heeft lang aan de kant gestaan wegens een blessure. Toen hij weer fit was bleek Mike ter Haar het goed te hebben gedaan en bleef staan. Nu was Mike zelf geblesseerd en heeft Rijsemus laten zien een uitstekende keeper te zijn. De onderscheiding ‘man of the match’ is wat mij betreft volledig verdiend”, geeft Pont zijn doelman een compliment.

Alvin Broekhuizen, Rence van der Wal en Marco van Rooijen (die misschien voor rust koppend de gelijkmaker had moeten scoren) werden bijna radeloos van het goede keeperswerk dat Rijsemus liet zien. Met nog zo’n twintig minuten te spelen had Blauw Geel ’55 trainer weer een gelukkige hand van wisselen. Hij bracht Frank van de Wagen in die zeven minuten later aan de basis van een geweldige 2-0 stond. Bij een mooie aanval speelde het Blauw Geel ‘55 duo Van de Wagen/Kooiman de Otterlose verdediging uit.

,,We waren in de aanval want er moesten risico’s genomen worden”, keek Bas Pol terug. ,,Het hakje waarmee Van de Wagen zijn maatje Simon Kooiman vrijspeelde was een juweeltje. Ik genoot op enige afstand van deze twee routiniers. Simon liet de Otterlose doelman kansloos”, lachte Robbie Pont breeduit. Voor beide ploegen resten nog drie wedstrijden. ,, Drie finales. Het klinkt als een cliché, maar is wel de realiteit. ,,SKV en Hoevelaken thuis en naar de huidige nummer twee VVOP is de opdracht toe te slaan. Je moet er niet aan denken dat AGOVV als derde ploeg buiten ons en VVOP met de buit aan de haal gaat”, sluit Pol gedecideerd af.

,,Met Rood Wit ’58 en Stroe uit en Veenendaal thuis een lastig programma. De eerste twee ploegen proberen bij de P/D wedstrijden weg te blijven. Of wij veilig zijn? Zeven punten voorsprong op een P/D plaats mag je niet meer weggeven. Minimaal nog een keer winnen is de opdracht. Maar laat duidelijk zijn dat Blauw Geel ’55 geen enkele tegenstander onderschat”, eindigt Robbie Pont vastberaden.

Otterlo gaat aan de leiding in de derde klasse met 23-51. AGOVV heeft twee punten minder en VVOP drie punten. Blauw Geel ’55 staat netjes op een achtste plaats met 23-31.

Bron: Ede Stad
Foto: Theo Beumer