Otterlo met de schrik vrij tegen Advendo’57

Vooraf leek een ‘tweetje’ zeker in de ontmoeting tussen Advendo’57 en Otterlo. De vraag was alleen hoeveel het verschil zou zijn. Achteraf bleek dat de koploper met de schrik vrij kwam tegen de hekkensluiter: 2-3.

Het winnende doelpunt viel vijf minuten voor tijd. Kaj Schuppers ontweek Jacco van den Brink, draaide naar binnen, en zag zijn schot via de voet van Dirk van Grootheest binnen vallen. ,,Ik wilde mij er voor gooien. Ik kwam net twee schoenmaatjes tekort de bal helemaal te blokken. Nu werd de bal van richting veranderd. Ik denk dat onze doelman Ewald van Manen de bal anders had kunnen stoppen. Die pech hoort een beetje bij ons seizoen.’’

Illustratief voor Advendo was ook de 0-1 na een kwartier spelen. Otterlo kreeg een vrije trap die er geen was. Maar de manier waarop Marco van Rooijen Wesley van den Brink in staat kon stellen de openingstreffer in te tikken, was knullig verdedigd aan Ederveense kant. Het was de eerste kans. De tweede betekende na een goed half uur de 0-2. Alvin Broekhuizen kreeg alle tijd om van buiten de zestien raak te schieten.

ONMACHTIG Met de wind en de regen in de rug domineerde Otterlo. ,,Wij kwamen er niet echt uit. De uittrappen van Ewald van Manen kwamen haast net zo hard terug’’, had Van Grootheest gemerkt. Een foute voorzetting van de Advendo doelman werd door Kaj Schuppers, die ingevallen was voor de aan zijn hoofd geblesseerd Bram van Lambalgen, niet afgestraft. Advendo was aanvallend onmachtig. Alleen Marien van Roekel had een kans, die naast ging.

Waar Advendo de laatste weken bij een achterstand mentaal in elkaar zakte, werd de moed nu niet opgegeven. Luc Goudsblom en Tom van Ginkel kregen na de rust de eerste kansen. Met het inbrengen van de gepasseerde Martijn van den Dikkenberg kwam er gif in de Ederveense aanval. De gelegenheidsspits raakte in buitenspelpositie de paal en zag een doelpunt na een overtreding worden afgekeurd. Drie keer bleek scheepsrecht. Een voorzet van de ook ingevallen Henk Jan van de Berkt werd binnen gekopt: 1-2.

Nog geen minuut later mikte Marien van Roekel, die in de tweede helft eindelijk weer zijn kwaliteiten liet zien, de 2-2 binnen. ,,Wij hadden echt het idee dat er nog meer inzat. Otterlo kwam er niet meer aan te pas’’, merkte Van Grootheest op. Die dus onbedoeld wel was betrokken bij de 2-3. In de extra tijd liep Henk Jan van de Berkt nog alleen op doelman Bas Pol af, die deze tweestrijd won. Net als in de thuiswedstrijd, toen 2-1, was een gelijkspel de verhouding geweest.

ZWARTE PERIODE Voor ‘Dirkie’ van Grootheest was er het persoonlijk succesje dat hij na een jaar weer eens in de basis stond. En als verdedigende middenvelder ‘man of the match’ werd. Marco van Rooijen had een lastige middag. Veel Otterlose aanvallen strandden bij Van Grootheest. ,,Vanwege een schouderblessure ben ik er negen maanden uit geweest. Ja, daarnaast was er 20 januari ook het dodelijke ongeluk met mijn vader op de A30. Een zwarte periode, waarin ik niet altijd zin had te trainen. Aan de andere kant kon ik met het voetballen de kop leeg maken.’’

Met het voetbal resteert de haast onmogelijke opdracht in negen wedstrijden de acht punten achterstand op Stroe goed te maken, om nacompetitie te kunnen spelen. ,,Je hoort te zeggen dat het nog kan. Maar eerlijk gezegd heeft de groep zich er al bij neergelegd dat het volgend jaar vierde klasse wordt.’’

SCHRIK Een paar deuren verderop hoopt men nog steeds op de tweede klasse. ,,Wij zijn vandaag inderdaad met de schrik vrij gekomen’’, beaamde Bas Pol. ,,Hoewel het met de wind en regen lastig voetballen was, was er in de eerste helft niets aan de hand. Alle tweede ballen waren voor ons. Voor de tweede helft, met wind tegen, waren wij gewaarschuwd. En dan krijg je de twee doelpunten in een minuut tegen. Gelukkig wisten wij het geduld te bewaren, en maken toch de 2-3.’’

Pol persoonlijk pakte in extra tijd nog twee punten voor zijn club door een grote kans van Van de Berkt te verijdelen. ,,De bal was niet buiten bereik. Ik kon de inzet net stoppen. Persoonlijk win ik het liefste met 0-2, zonder een redding te moeten verrichten. Dat je dan mede hierdoor toch wint, is extra lekker. Het is altijd lastig bij Advendo.’’

Otterlo blijft bovenaan staan. De concurrenten VVOP en AGOVV wonnen ook. De laatste ploeg pakte de tweede periode. ,,Wij hebben ook de zekerheid van de nacompetitie, maar gaan natuurlijk voor de titel. Wij krijgen AGOVV nog thuis (30 april) en VVOP uit (28 mei). Alle wedstrijden zijn nu finales. Maar wij zijn goed op weg’’, besluit Bas Pol.

Bron: Ede Stad