Otterlo 1 kampioen!

Het vooraf geschreven scenario was zo simpel. Hoevelaken verslaan en het kampioenschap in de derde klasse was binnen. Maar het moet wel eerst gebeuren. Op sportpark Kastanjebos in Otterlo liet de thuisclub er letterlijk en figuurlijk geen gras overgroeien. De 2-0 zege op Hoevelaken betekende de titel, een bekroning van een prachtig seizoen.

Otterlo is daarmee na negentien seizoenen terug in de tweede klasse, waarin het voor het laatst uitkwam in het seizoen 2002-2003. Het in het seizoen 2019/2020, door coronaperikelen lang onderbroken, uitgezette technische beleid heeft onder impuls van trainer Ronald Lieftink en technisch manager Gerard de Rooij zijn vruchten afgeworpen. ,,Ik zocht een trainer die paste bij de club Otterlo en de spelersgroep. De eerste die me te binnen schoot was Ronald Lieftink. Hij was in het seizoen 2016/2017 ook onze trainer geweest. Otterlo promoveerde toen van de vierde naar de derde klasse onder zijn leiding. Er is altijd, ondanks zijn eerdere vertrek naar WAVV (Wageningen) contact gebleven. Geen moment spijt gehad van het telefoontje. Het eindresultaat is geweldig”, lacht de bescheiden De Rooij. Zijn zoon Daan bevestigde de eerste indruk. ,,In de eerste plaats een geweldige teamprestatie. Maar Ronald (Lieftink, red.) past daar precies bij. Hij zet ons op scherp, zijn trainingen zijn goed. Ik denk dat elke speler met plezier van deze selectiegroep deel uitmaakt”.

De kampioenswedstrijd was zoals meestal het geval is bij zo’n beladen wedstrijd niet geweldig. ,,Er zat nogal wat spanning op. In de eerste helft wel wat kansjes maar het was te vaak ‘net niet’. Hoevelaken vervulde de sportieve plicht prima. Het was geen wonder dat het 0-0 was bij rust. De oorzaak? In mijn ogen het uitvallen van één van de meest constante spelers dit seizoen Arnout Lagerweij. Hij is en was onze motor gedurende vele wedstrijden dit seizoen. In een wedstrijd als deze uitvallen gun je echt niemand”, is De Rooij een echte teamplayer.

TELEURSTELLING ,,In een duel op het middenveld klapte mijn enkel dubbel. Natuurlijk probeer je het nog even. Maar zelfs een pijnstiller hielp niet. Dan mag je je teamgenoten niet duperen. Ik heb zelf aangeven te willen worden gewisseld”, stelde Lagerweij. Hij stelde zich ondanks de grote teleurstelling daarmee heel volwassen op. ,,Het team is veel belangrijker dan mijn teleurstelling. Hoewel nu we kampioen zijn en tweedeklasser dat gelukkig veel minder is”, vult Arnout Lagerweij aan.

Hoevelaken, dat zoals gezegd al nacompetitie veilig heeft gesteld, wisselt ook een aantal spelers. ,,Ik vond Hoevelaken in de tweede helft wat minder. Daar waren we niet rouwig om. Otterlo kwam goed uit de kleedkamer en de gasten werden in de verdediging gedrukt. De 1-0 van Alvin Broekhuizen was een juweeltje in de linker beneden hoek. Je zag het aan de ontlading bij ons. Dan valt er wat van je af. Nee, met de stand bij AGOVV ben ik geen moment bezig geweest en ik denk niemand. Ja, misschien langs de lijn. Maar wij wisten dat winst alle onzekerheid wegnam”, aldus goed spelende De Rooij. Hij werd in de tweede helft gewisseld. ,,Ik heb het hele seizoen al te maken met meer of minder ernstige blessures. Met zo’n goede bank is een wissel alleen in het teambelang. Het klinkt misschien gek maar is dan helemaal niet erg.”

OEFENEN BELOOND Een zelfde gevoel heerste achteraf bij Arnout Lagerweij. ,,Natuurlijk was ik teleurgesteld gewisseld te moeten worden. Maar we zijn kampioen. Een hele lange derde helft kan beginnen. Otterlo heeft een goede selectie die zeker tweede klasse waardig is.” Beide spelers verwachten dat na dit succes niemand afhaakt. ,,Hier wil toch elke speler van genieten. Spelen in de tweede klasse tegen nog betere tegenstanders dan dit seizoen is het mooiste wat er is. En laten we niet vergeten dat deze derde klasse gewoon heel sterk bezet was. Dit kampioenschap is geen toevalstreffer maar een uitkomst van goed clubbeleid”, sluit het duo af.

Nog eenmaal sloeg Otterlo de schrik om het hart. Buiten bereik van doelman Bas Pol trof Hoevelaken onderkant lat. De bal sprong het veld in en ondanks juichkreten van de gasten, was de uitstekende scheidsrechter gedecideerd in zijn gebaar doorspelen. Dat de eindstand uiteindelijk 2-0 werd was mede te danken aan de goede mentaliteit die in de Otterlo selectiegroep heerst. Op een meter of achttien kreeg Otterlo een vrije trap. ,,Die gaat er in”, wist supporter Bertus Hendriksen te melden. Dennis van de Bunt schoot binnen. ,,Hoe ik dat wist? Donderdagavond na de training ging vrijwel iedereen moe maar voldaan naar binnen. Met Arnout Lagerweij op doel heeft Dennis een keer of twintig een vrije trap geoefend. Pierre van Hooijdonk zou er jaloers op zijn geweest. Maar de beloning voor de inzet van Van de Bunt zie je nu terug”, sluit de oud-voorzitter van Otterlo tevreden af.

Bron: Ede Stad
Foto’s: Theo Beumer