Emotioneel seizoen eindigt met titel voor Otterlo-doelman Pol: ‘Papa keek van boven mee’

Bas Pol beleefde een emotionele pinksterzaterdag bij Otterlo. Zijn club kroonde zich met de 2-0 overwinning op Hoevelaken tot kampioen in de derde klasse B, maar de doelman miste een voor hem belangrijke man op het titelfeest: zijn vader Berend

Na de bevrijdende 2-0 werden de emoties zichtbaar bij Pol. ,,Na de 1-0 had ik dat al, na de 2-0 nog meer. Dat was puur de ontlading. Ik ging nadenken over mijn vader.”

Zijn vader – Berend Pol – overleed afgelopen oktober op zestigjarige leeftijd. ,,Ik wil hem natuurlijk altijd bij mij hebben. Ook tijdens deze wedstrijd. Hij was tijdens wedstrijden altijd in mijn buurt. Het besef kwam even binnen”, zei de keeper, die steun vond bij familie, vrienden én ploeggenoten. ,,Het team kent de situatie. Dat wij precies dit seizoen kampioen worden, zegt wel iets. Ik weet zeker dat hij van boven meekeek.” Vader Pol kreeg niet de beste wedstrijd te zien. Na een onrustige eerste helft brak Alvin Broekhuizen na vijftig minuten de ban. Met een streep liet de rechtsback de Hoevelaken-doelman kansloos. Daarna volgde een periode van tegenhouden, waarbij Otterlo in minuut 78 goed wegkwam toen de bal via onderkant lat terug in het veld kwam. Vijf minuten voor tijd bracht invaller Dennis van de Bunt met een rake vrije trap een einde aan alle opbouwde spanning: 2-0. Daarmee stelde Otterlo – op voorhand twee punten voorsprong op AGOVV – het kampioenschap veilig. Zelf winnen was ook nodig, aangezien de concurrent uit Apeldoorn met 1-2 van ONA’53 won.

,,Een mooi einde van een weergaloos seizoen”, vond Otterlo-trainer Ronald Lieftink. ,,We stonden lang bovenaan, maar dan moet je het nog wel afmaken. Dat is dan nu gelukt. Ik denk dat de breedte van onze selectie de kracht was voor dit resultaat. We hadden meerdere keren te maken met blessures, maar dat konden we altijd goed opvangen.” De coach stipte daarbij de ontwikkeling van spelers als Wesley van de Brink en Arnout Lagerweij aan.

Lieftink beleefde zaterdag zijn tweede promotie op sportpark Kastanjebos. In 2017 loodste de trainer Otterlo al naar het kampioenschap in de vierde klasse. ,,We zijn van een simpele dorpsclub uitgegroeid naar een echte vechtmachine. Ik ben van origine een Bennekommer. Komend seizoen spelen we maar één klasse onder hen”, keek hij alvast vooruit.

Pol benadrukte de veerkracht van het team. ,,We stonden meerdere keren op achterstand, maar we bleven dan niet bij de pakken neerzitten. We gingen ervoor strijden. Daardoor groeide het gevoel ook binnen het team. We wisten dat dit het jaar moest worden. En nu op naar de tweede klasse. Ik denk dat we daarin echt wel iets kunnen betekenen. We zijn een goed voetballende ploeg en we blijven intact.”

,,Nu we kampioen zijn, blijft ook aanvoerder Robin Koning een jaartje langer”, zei de doelman. ,,Daarnaast komt Kevin Hazeleger terug.”

Otterlo: Pol; Broekhuizen, Van den Brink, Van Rooijen, De Rooij (78. Verschuur); Koning, Hazeleger, Lagerweij (31. Van Lambalgen), Speldenbrink; Schuppers, Van der Wal (78. Van de Bunt).

Bron: Gelderlander
Fotograaf: Herman Stöver, Otterlo-doelman Bas Pol neemt de kampioensschaal in ontvangst.