Vleugje zon heeft bijzondere betekenis voor Wesley van den Brink

Het was een bewolkte dag. Net toen wij op 1-0 kwamen, scheen even de zon. Het was of mij net overleden vader wilde zeggen dat wij goed bezig waren. Dat juist een goede vriend van mij Alvin Broekhuizen scoorde en ook dat Lunteren de tegenstander was, de club waar mijn vader Gert altijd heeft gevoetbald, maakte het allemaal bijzonder en ook wel mooi.’’ Woorden van Wesley van den Brink, na de uiteindelijk met 1-5 verloren wedstrijd tegen Lunteren.

De Otterlo verdediger verloor afgelopen woensdag zijn vader Gert (58) na een slopende ziekte. ,,Ik heb het niet meer met hem specifiek over deze wedstrijd gehad. Maar eerder dit seizoen moest ik de twee ontmoetingen tegen Lunteren vanwege hartproblemen en een hamstring blessure missen. Dat ik vandaag wel heb gespeeld, zou hij alleen maar mooi hebben gevonden. En hoewel het lastig was, voelde ik mij daar toe in staat.’’

Na een zeer indrukwekkende minuut stilte, niet alleen voor Gert van den Brink, maar ook voor Jur Drok aan Lunterse zijde, kabbelde het eerste gedeelte van het eerste bedrijf wat voort. Totdat een lange bal uit de Otterlo defensie werd verlengd door Kaj Schuppers. Alvin Broekhuizen scoorde vervolgens beheerst. De schutter betrok vervolgens zijn maat Wesley van den Brink erbij, door het doelpunt met de aanwezige familie van Van den Brink te vieren. ,,Mijn zus Michelle met haar vriend Mark, mijn vriendin Celine en een oom (Dirk) waren er ook bij. Het was fijn dit met hun te delen.’’

,,Ik vond dat wij goed waren begonnen. Er zat de nodige energie in de ploeg’’, aldus Van den Brink, die bij de eerste Lunteren kans een inzet van Jip van de Peppel van zijn eigen doellijn moest halen. Invaller doelman Wim van Dam (Bas Pol was nog niet fit genoeg) ranselde nog een inzet van Ivar Boekholt uit zijn doel. Lunteren zette steeds meer aan. De gelijkmaker kon niet uitblijven.

Rommeldoelpunten

Uit een corner scoorde Boekholt de gelijkmaker. En na een vrije trap van Wout Jan van de Kleut, stond Xavie Tromp op de juiste plaats om de rebound binnen te werken: 1-2. ,,Het waren twee rommeldoelpunten. Hoewel ik alle lof wil geven aan Wim van Dam en ook andere vervangers, dan mis je in deze situaties wel een Bas Pol’’, meende Wesley van den Brink.

Na de rust besliste Lunteren al snel de wedstrijd door twee doelpunten van Max Degenaar. De eerste uit een strafschop, na hands van Ruben Hazeleger, werd aangevochten door Otterlo, dat toch al geen vrienden was met arbiter Roel Adema, die voor de rust Otterlo al trakteerde op vier kaarten. ,,Hij gaf Kaj Schuppers een kaart omdat hij drie keer een onschuldige overtreding maakte.’’ Van den Brink zelf kreeg ook voor de rust en terechte gele kaar en had er na de rust, toen hij te laat was, er nog een moeten krijgen. ,,Ik werd inderdaad toen gespaard.’’ Gezien de omstandigheden een juiste beslissing van Adema.

Dramatisch voor

Met een meer dan mooie vrije trap bepaalde Wout-Jan van de Kleut de eindstand op 1-5. Otterlo, dat wederom een speler of acht miste, blijft laatste en zag het verschil met een PD plaats oplopen naar tien punten. ,,We kunnen het mooier voordoen wat het is. Wij staan er dramatisch voor. De kans dat wij in de tweede klasse blijven is heel klein’’, weet ook Wesley van den Brink, die nu ook wel iets anders zijn hoofd heeft.

,,Wij gaan dinsdag definitief afscheid nemen van mijn vader. Ik denk dat we dat vandaag op een respectvolle manier op het veld hebben gedaan. Daar kan de uitslag niets aan veranderen’’, besluit Wesley van den Brink.

Controle

Ondertussen blijft Lunteren gewoon bezig aan een goed seizoen. Over de eerste helft was trainer Martin Speelziek niet echt tevreden. ,,Wij waren slordig aan de bal. Na de 1-0 kregen wij wel de controle over de wedstrijd. Dan scoren wij twee keer uit standaard situaties.’’

,,Na de rust was het beter van onze kant. Wij wisselden ook sneller van kant. Ik denk dat we dan de wedstrijd op een volwassen manier uitspelen’’, merkte Speelziek op, die samen met zijn compagnon Dick Hoefakker vond dat Pepijn Meurs de MvP was aan Lunterse zijde was.

Lunteren staat niet alleen tweede op de ranglijst achter de toekomstige kampioen Woudenberg, maar kan ook nog de tweede periode pakken. Dan moet het zelf winnen tegen Nieuwland, en hopen dat De Merino’s dat thuis niet doet tegen De Valleivogels. De ploegen staan nu gelijk, maar het doelsaldo van De Merino’s is vier doelpunten beter.

,,Ik heb de jongens al een paar weken geleden gezegd te geloven in een tweede periode. Zelf gewoon blijven winnen, en kijken wat de concurrentie doet. Nu De Merino’s gelijkspeelt bij VRC, is er een kans. Wij moeten zaterdag zien van Nieuwland te winnen, en dan horen we het wel wat De Merino’s heeft gedaan’’, besluit Martin Speelziek.

Bron: Ede Stad
Foto: Theo Beumer