Van Rooijen maakt het verschil in dorpenderby

In zijn lange carrière speelde Marco van Rooijen voor het eerst In Ederveen. Daar maakte de 32-jarige inwoner van Ede direct het verschil tussen Advendo’57 en Otterlo: 2-4.

Dat het uiteindelijk een makkelijke overwinning zou worden voor de bezoekers, daar had het de eerste drie kwartier nog niet naar uit gezien. Otterlo had wel veelvuldig balbezit, maar wist weinig kansen te creëren tegen de versterkte Ederveense defensie. ,,Zij speelden met vijf man achterop. Loerden puur op de counter. Wij moesten geduld hebben”, stak Marco van Rooijen, die niet meedoet met stoptober, van wal.

Daarbij had ook Van Rooijen gezien dat het snel 1-0 voor Advendo werd. De beste Advendo speler Rik Kelderman schoot in twee keer raak. ,,Gelukkig kwamen wij vrij snel langszij. De afspraak is dat bij een vrije trap Patrick van Norden naar de keeper loopt. Het lukte de bal daar precies neer te leggen. Ook al omdat Advendo niet scherp dekte, kon hij zo binnen koppen.” De twee doelpunten waren ook de enige echte twee kansen voor de rust.

Hoe anders was het na de thee. Otterlo, met de weer herstelde Dennis van de Bunt voor Evan Theunissen, besliste de wedstrijd in een paar minuten. ,,Ik zag bij de 1-2 net een gaatje. Een bij de 1-3 werd een vrije trap van Alvin Broekhuizen net goed verlengd. Bij de tweede paal kon ik intikken. In de rust was ook aangegeven dat daar de mogelijkheden lagen.”

,,Toen was het eigenlijk beslist”, meende Van Rooijen. ,,Dan is het zaak heel te blijven.” Alvin Broekhuizen scoorde nog de 1-4. In de slotfase maakte Peter Roks de stand voor Advendo nog wat draaglijker: 2-4.

De inwoner van Ede maakte dus het verschil in de dorpenderby. ,,Ja, als je het zo bekijkt wel. Aan de andere kant mag je van mij dit verwachten in de derde klasse. Ik ben fit. Heb ergens last van”, aldus de voormalig speler van GVVV (jeugd), Saestum, SDC Putten, Spakenburg, DOVO, Sparta Nijkerk, Bennekom en WAVV.

Met de winst staat Otterlo nu op een gedeelde tweede plaats. ,,Er loopt best veel kwaliteit in dit team. Wij willen met de eerste vier mee doen. Dus lopen wij op schema.” Drie seizoenen geleden speelde Van Rooijen al eens in Otterlo. Toen werd hij kampioen in de vierde klasse. Dit jaar keerde hij terug van WAVV.

,,Ik was daar het plezier wat kwijt geraakt. Toen bekend was dat Ronald Lieftink naar Otterlo terug ging, heb ik hem gebeld dat ik wel mee wilde.” Opvallend is dat Van Rooijen inmiddels bij Bennekom, Otterlo, WAVV en nu weer Otterlo onder Lieftink voetbalt. ,,Wij liggen elkaar goed. Ik weet dat ik geen makkelijke jongen ben. Daar kan Ronald goed mee omgaan.”

,,Het plezier staat nu voor mij voor op. Op een hoger niveau voetballen hoeft voor mij niet meer. Ik denk wel dat Otterlo mijn laatste club word. Ik bekijk gewoon van jaar tot jaar hoe fit ik ben. Hoewel als Spakenburg komt, ga ik misschien toch”, sluit een lachende Marco van Rooijen af.

Bij Advendo viel er minder te lachen. ,,De eerste helft hebben wij goed georganiseerd gespeeld”, oordeelde trainer Jan Fluit. ,,Wij waren alleen veel te slordig aan de bal. Daardoor lukte het niet gevaarlijk te worden in de counter.”

,,Bij de 1-2 was er geen druk op de bal. Drie van de vier doelpunten kwamen uit vrije trappen. Er werd niet meegelopen met de eigen man”, voegde assistent Manfred Knevel toe. ,,Wij moesten heel hard werken, maar kwamen niet aan voetballen toe. Als dan twee doelpunten zo snel achter elkaar vallen, is dat een klap.”

,,Net voor de 1-4 hadden wij met Henk Jan van de Berkt nog een goede kans op de 2-3. Dan wordt het misschien spannend. Maar al met al een verdiende zege voor Otterlo”, stelde het Ederveense technische duo.

De Ederveners hebben alleen Zeewolde en Rood Wit nog onder zich. Juist de laatste ploeg is zaterdag in Putten de tegenstander. ,,Inderdaad een directe concurrent. De druk staat er direct op”, weet ook Jan Fluit.

Bron: Barneveldse Krant