KNVB Update 27 en 28 januari

Update 27 januari:

Wat gaat er vanaf 26 januari, veranderen binnen het voetbal?
Iedereen mag weer overdag en ‘s avonds binnen en buiten sporten, zonder tijdslimiet. Voor alle categorieën komt het bekervoetbal te vervallen.

De volgende regels gelden:
– Er mogen weer competitiewedstrijden worden gespeeld
– Publiek is weer toegestaan bij trainingen en wedstrijden tot maximaal 22.00 uur
– Sportkantines mogen weer open, tot maximaal 22.00 uur
– Kleedkamers, toiletten en douches zijn open
– Er is geen beperking meer in de groepsgrootte
– Houd je aan de basisregels om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan

Publiek bij wedstrijden
Het publiek is weer welkom bij de wedstrijden en trainingen. Het publiek moet 1,5 meter afstand houden en bij het verplaatsen in de kantine een mondkapje op hebben. Het publiek dient uiterlijk om 22.00 uur de sportaccommodatie te hebben verlaten.

Sportkantines
Voor en na de wedstrijden is het weer mogelijk om elkaar te ontmoeten en een drankje te drinken in de kantine. Hiervoor gelden wel weer de inmiddels bekende regels:
– 1,5 meter afstand
– Kantines moeten uiterlijk om 22.00 uur sluiten
– Iedereen vanaf 18 jaar dient een coronatoegangsbewijs met identificatiebewijs te laten zien
– Een vaste zitplaats is verplicht
– Bij het verplaatsen in de kantine is een mondkapje verplicht
– Kantinemedewerkers dienen ook een mondkapje te dragen
– Bij een afhaal mogelijkheid vervalt de plicht voor het coronatoegangsbewijs en het mondkapje

Coronatoegangsbewijs
Een coronatoegangsbewijs is verplicht voor sporters en publiek van 18 jaar en ouder In de kleedkamers, toiletten en de kantine.

Er is een uitzondering voor mensen die functioneel aanwezig moeten zijn, op het veld of in de sporthal, en voor vrijwilligers. Zij hoeven geen CTB te tonen. Denk hierbij aan trainers, coaches, leiders, onderhoudsprofessionals, alle vrijwilligers.

Update 28 januari:

De KNVB heeft een besluit genomen over het vervolg van de competities in de categorie A senioren veldvoetbal. Er is gekozen voor het scenario om de opzet niet aan te passen en de competities volledig uit te spelen, inclusief de nacompetitie. De herstart is op 5 en 6 februari met een aantal inhaalwedstrijden uit de eerste competitiehelft. Halverwege maart volgt de tweede competitiehelft.

Risico inperken
Het risico dat wedstrijden niet gespeeld kunnen worden vanwege coronabesmettingen bij teams wordt enigszins ingeperkt met een aantal nieuwe regels. Zo mag een team in de categorie A (jeugd en senioren) na overleg met de KNVB maximaal eenmaal uitstel aanvragen vanwege coronabesmettingen. Een eventuele tweede aanvraag tot uitstel vanwege corona wordt door de KNVB beoordeeld en mag het verloop van de competitie niet schaden. Voor de laatste vier speelronden is het niet mogelijk om uitstel te krijgen.

Voor een midweekse wedstrijd dient de thuisspelende vereniging zorg te dragen voor een goedgekeurd speelveld. Als er geen lichtinstallatie is terwijl dat wel noodzakelijk is om te kunnen voetballen, dan dient te worden uitgeweken naar een andere locatie, bijvoorbeeld een naburige vereniging of het terrein van de tegenstander (mits akkoord van de KNVB). Als een grasveld niet bespeelbaar is dan moet op een kunstgrasveld worden gevoetbald als de club daarover beschikt. De wedstrijd dient gespeeld te worden op of voor de door de KNVB aangegeven datum.

Bekijk hier de nieuwe speeldagenkalender.