Hattrick Laurens Foekens bezorgt Otterlo 0-5 overwinning bij Advendo

Een kleine twee jaar geleden nam Laurens Foekens afscheid van Otterlo. Mede door zijn 240 doelpunten werd hij Lid van Verdienste. Foekens bouwde af bij DVOV, en kwam na een jaar terug in Otterlo als assistent trainer. In de derby tegen Advendo’57 had de inmiddels 36-jarige spits een groot aandeel in de 0-5 overwinning.

,,Door ziekte en een schorsing waren er bij ons een paar afwezigen. Trainer Maarten Kerkhof wilde niet teveel schuiven en vroeg mij te spelen. Op zich geen probleem. Ik train elke donderdag ook mee”, steekt de Arnhemmer van wal.

Foekens liet direct zien het voetballen niet verleerd te zijn. Hij bezorgde opponent Mark van Kessel een hele vervelende middag. En stond na een kwartiertje spelen op de goede plek om de 0-1 aan te tekenen. ,,Een schitterende aanval van ons. Dennis van de Bunt vond Daan de Rooij. Die heeft een mooie vaste trap. Heerlijk.”

Met de wind mee heerste Otterlo in de openingfase. Dennis van de Bunt raakte van afstand de lat, en Foekens mikte net naast. Voor het openingsdoelpunt had doelman Django Donker al aan de noodrem getrokken toen Van de Bunt was doorgebroken. Donker kreeg geel, maar had bij rood ook niets mogen zeggen.

WIND Na het goede begin, leken de ploegen meer tegen de wind dat tegen elkaar te spelen. ,,Het was net Comedy Capers”, beaamde Foekens. ,,Zelfs lage ballen waren soms moeilijk in te schatten.”

In het tweede bedrijf viel al snel de 0-2. Dennis van de Bunt deponeerde een vrije trap in de uiterste hoek. Dat was ook de specialiteit toch van Foekens. Ooit besliste hij ook daarmee een wedstrijd in de sneeuw bij Advendo. ,,Dennis kan dat veel beter. Ik kan die ballen ook niet zo hard raken.”

Advendo besloot één op één te spelen. Een kolfje naar de hand van de Otterlo spitsen. De jeugdige Sam Hazeleger scoorde zijn eerste doelpunt voor de Otterlose hoofdmacht. ,,Mooi voor die jongen. Hij had last van zijn hamstring. Goed dat hij toch even bleef staan”, meende Foekens.

PUBLIEKSWISSEL Die zelf zijn hattrick met de 0-4 en 0-5 voltooide. ,,Wij kregen alle tijd en ruimte. Het waren niet mijn mooiste doelpunten. Maar altijd lekker te scoren”, lachte de spits, voordat hij een publiekswissel kreeg. ,,Eerlijk gezegd was ik ook moe.”

Dit smaakt natuurlijk naar meer. ,,Ik moet zeggen dat de rol van assistent trainer mij is tegen gevallen. De cursus TC 3 is prima. Maar ik denk dat ik nog teveel voetballer ben. Ik heb afgesproken dit seizoen bij het tweede elftal van trainer Frank Pluimers de thuiswedstrijden mee te doen. Voor komend jaar stop ik als assistent. En ga ook in de B-selectie spelen.”

Maar de toekijkende oude en nieuwe trainer Ronald Lieftink wilde Foekens zaterdag ook nog even spreken. Toch vragen of hij wil voetballen in Otterlo 1? ,,Ik word in december 37. Opzet is alleen donderdag te trainen, en wellicht waar mogelijk op dinsdag. In principe dus Otterlo 2.” Maar Lieftink zal wel gek zijn geen beroep te doen op Laurens Foekens. Dat zijn zorgen voor komend seizoen.

Bron: Ede Stad