Concurrentie helpt Otterlo verder

Derdeklasser Otterlo leed bij Hoevelaken een 2-0 nederlaag. Toch was er na afloop reden voor een klein vreugdedansje.

,,Hopen, bidden en smeken om gerechtigheid”, merkte de hardwerkende Jeroen Janssen namens Otterlo op. Hij en zijn medespelers waren afhankelijk van het resultaat bij de wedstrijd Unicum -Stroe.

,,Die laatste minuten zijn haast zwaarder dan de wedstrijd. Dan sijpelen de berichten binnen. Van 2-1 voor Stroe tot 4-3 voor Unicum. Ik stond echt de seconden af te tellen. Maar Otterlo is dankzij de concurrentie in de derde klasse gebleven. Bloed, zweet en soms tranen heeft dit seizoen ons gekost”, haalde Janssen opgelucht adem.

De opdracht voor beide ploegen was vooraf eenvoudig. Bij puntenwinst hoefde niet naar de concurrentie te worden gekeken. Otterlo zou P/D-wedstrijden degradatie kunnen ontlopen. En Hoevelaken mocht nog hopen op P/D-wedstrijden promotie. Hoewel, zoals gezegd slechts de zege van Hoevelaken waarheid werd, waren er dus louter blijde gezichten.

Zoals verwacht was Hoevelaken – Otterlo niet de beste wedstrijd van het afgelopen seizoen. Maar de spanning vergoedde iets.

,,Het was voor Otterlo dat gewend is aan kunstgras lastig spelen op dit hobbelige grasveld. De thuisclub hard er veel minder moeite mee”, keek Jeroen Janssen later terug.

Hoevelaken zag dat Alvin Broekhuizen een beste kans om de score te openen liet liggen. Maar ook de thuisclub kreeg kansjes. Joep Moermans verijdelde een goede inzet van Rudy Baalman. Keeper Bas Pol redde uitstekend op een kopbal van Jordy Zieltjes.

TERUG Otterlo met Niels Blotenburg toch in de ploeg moest terug of het wilde of niet.

,,Het leek erop dat Niels (Blotenburg, red.) vorige week een fatale gele kaart had opgelopen. Maar na afloop bleek dat de scheidsrechter een andere speler had bestraft. Mooi dat hij dus vanmiddag toch zijn laatste wedstrijd in de hoofdmacht als derdeklasser mag afsluiten”, lachte Jeroen Janssen.

Hij gunde zijn aanvoerder dit duel wel. In de vijfentwintigste minuut werd Janssen in het Hoevelakense strafschop aangetikt. Hij zeeg ter aarde maar het fluitsignaal bleef achterwege.

,,Ik denk dat het strafschop waardig was. Maar goed de scheidsrechter zag het anders”, knipoogde de speler.

Een minuut of acht voor rust nam Hoevelaken een 1-0 voorsprong. Een corner werd in het vijf meter gebied niet door een Otterloër aangepakt. Rudy Baalman mocht vrij inkopen.

PECH In de tweede helft zocht Otterlo met Dennis van de Bunt voor Paul Speldenbrink wat meer de aanval.

,,Er moest risico worden genomen. Het zat ons echter niet mee. Dennis (Van der Bunt, red.) kreeg een goede kans. Een schot van Robin Koning kwam via de binnenkant van de paal het veld weer in. En zij scoren via Patrick Kloppenburg wel de 2-0″, sipte Janssen.

In de laatste twintig minuten kabbelde de wedstrijd naar het einde. De standen op de andere velden waren belangrijker geworden. Otterlo kon geen energie meer opbrengen de eretreffer te scoren. Hoevelaken wilde geen onnodige risico’s meer nemen en ontkurkte de champagne nadat bekend was geworden dat nacompetitievoetbal bereikt was.

,,Of ik volgend seizoen nog doorga? Op dit moment twijfel ik daaraan. Het lichaam wil niet altijd wat ik wil. De komende week daar maar eens met de trainer Maarten Kerkhof over praten. Maar nu eerst genieten dat lijfsbehoud is gerealiseerd”, besloot het kind van de club Jeroen Janssen.

Otterlo besluit de competitie 2017/2018 op de veilige elfde plaats met een punt voorsprong op Barneveld dat het haasje is.

Bron: Ede Stad