Clubliefde geeft doorslag voor ‘Dudek’

,,Zullen we het interview nu maar houden”, riep Nico Pluimers halverwege de tweede helft naar de verslaggever van Ede Stad. De vraag was niet eens onlogisch. De Otterlose doelman was vrijwel werkeloos in de bekerontmoeting tegen BVC ’12, die met liefst 13-0 werd gewonnen.

De 37-jarige Pluimers kreeg een stuk of tien terugspeel ballen en moest een keer een bal uit de lucht vangen. ,,Dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Aan zo’n tegenstander heb je ook weinig. Het enige positieve is dat het zelfvertrouwen van een paar jongens stijgt door die doelpunten.”

Zelf had de doelman ook nog een doelpunt kunnen maken. Bij de twee gegeven strafschoppen werd hij geroepen om de pingel te nemen, maar weigerde. ,,Ik sta hier niet om de show te stelen, maar om ballen tegen te houden.”

Pluimers, die als fanatiek Feyenoord aanhanger ooit de bijnaam van Dudek (oud Rotterdamse doelman) kreeg, staat daar weer door een langdurige blessure van Bas Pol. ,,Ik ben in 2009 al gestopt. Na twee hersenschuddingen werd geadviseerd rustig aan te doen. Ook werd in die periode mijn vrouw zwanger. Ik moet zeggen dat ik het niet gemist heb.”

AMBITIE Desondanks was Pluimers, die onder andere voor SDVB speelde, vaak te zien op de Otterlose velden. ,,Ik ben eerst assistent- en keeperstrainer geweest. Vanaf vorig seizoen ben ik trainer van Onder de 19. Ik heb de ambitie het trainersvak verder op poten te krijgen. Ik train ook Otterlo Onder de 11, waar mijn zoon Roan inzit, en ga bij de wedstrijden van hem of dochter Isa kijken. Kortom: ik loop hier op zaterdag al vanaf een uur of acht.”

Die dagen gaan nog langer duren. ,,Dat klopt. De vaste keeper Bas Pol is aan het einde van het vorige seizoen aan zijn schouder geopereerd. Eerst werd gedacht dat hij alleen de bekerduels zou missen. Maar het bleek allemaal gecompliceerder, waardoor hij veel langer uit de running is.”

,,Gerard de Rooij (bestuurslid technische zaken) heeft nog wel even gezocht naar een vervanger van buiten. Dat lukte niet. Twee weken geleden werd duidelijk dat men niemand kon vinden. Ik heb toen ja gezegd. Ik blijf mijn teams gewoon trainen, en zal op donderdag met het eerste team meetrainen. Als op zaterdag de wedstrijden van Onder 19 en het eerste gelijk zijn, nemen de leiders van de jeugd het over. Inderdaad wel een hele drukke tijd. Maar de clubliefde geeft hier de doorslag. Verder was het ook belangrijk dat een en ander goed was besproken met de tweede doelman Wim van Dam. Die gaat gewoon in het tweede keepen.”

WENNEN ,,In de periode vanaf 2009 heb ik maximaal vier partijen in noodsituaties op goal gestaan. Dan is het wel even wennen. Zoals bij het inschatten voor voorzetten of diepe ballen. Maar dat komt snel weer terug. Hoe lang dit gaat duren is nog niet bekend. Bas Pol zei zelf dat hij na de winterstop weer wil keepen. Dat mag van mij eerder zijn. Maar hij moet wel eerst goed herstellen.”

Pluimers is dus in de competitieopening tegen Advendo van de partij. Net zozeer dat William Borgers, Patrick van Norden, Jeroen Janssen, Glenn Hummelen, Paul Speldenbrink, Robin Koning, Daan de Rooij, Alvin Broekhuizen, Dennis van de Bunt en Dion Kroesbergen de te verwachten basis gaan vormen.

,,Met VIOS uit op de tweede dag kunnen we direct aan de bak. Vorig jaar wist Otterlo met de hulp van andere teams het derdeklasserschap te behouden. Ik denk dat de nieuwelingen Patrick van Norden en Dion Kroesbergen van toegevoegde waarde zijn. Daarom moeten we zien dat we dit jaar op een normale manier ons weten te handhaven.” Met dus Nico Pluimers, of te wel Dudek op doel.

Doelpunten tegen BVC ’12: Dion Kroesbergen 4x, Alvin Broekhuizen (3x), Daan de Rooij (2x), Michiel Broekhuizen (2x), Ruben Hazeleger en Patrick van Norden.

Bron: Ede Stad