Otterlo slaat in tweede helft ‘dorpenderby’ toe

Otterlo won de bekerwedstrijd tegen het Wekeromse SDS ’55 met 4-0. Daarmee plaatste de ploeg zich voor de eerste knock-out ronde in de strijd om de KNVB-districtsbeker 2020/2021.

De wedstrijd werd wegens de corona maatregelen gespeeld zonder uitsupporters. De enige conclusie achteraf kan zijn: Geen leuk maar wel te begrijpen besluit, dat respect verdiend.

Ook in het veld was er wederzijds respect.

,,Natuurlijk wil je winnen. Dat is logisch. Maar je realiseert je ook dat het virus op de loer ligt. De voorbereiding, de spelersopkomst, het juichen en wat al niet meer is toch anders”, meent Otterlo speler en geboren Wekerommer Alvin Broekhuizen na afloop.

Zijn SDS-collega Evert van Essen kan de woorden alleen maar onderstrepen. ,,Natuurlijk hebben we onze supporters gemist. Het geeft in een derby toch altijd een wat andere dimensie aan deze dorpenderby. Maar het is even niet anders.”

[COMPLIMENT] De ‘dorpenderby’ kwam moeizaam tot stand. En dat was een compliment aan de Wekeromse vierdeklasser.

,,De opdracht was de Otterlo spelers de opbouw niet te gemakkelijk te maken. Daardoor moesten zij vaak kiezen voor de lange en soms hoge bal. Ik denk dat dat onze verdienste was”, kijkt Van Essen terug.

In de eerste helft was er sprake van veel werkvoetbal. SDS ’55 liet zich niet afbluffen. Bij Otterlo ging de opbouw vaak via doelman Bas Pol. Hij zette zijn voorwaartsen met een lange hoge bal aan het werk.

,,Dat deden we in de eerste helft niet goed en ook onzorgvuldig. Dat is in de rust door Ronald Lieftink (trainer Otterlo, red.) rechtgezet”, analyseerde Alvin Broekhuizen.

Beide spelers konden zich niet echt een aansprekend moment van de eerste helft herinneren. Zowel Broekhuizen als Van Essen wisten een kleine mogelijkheid niet in een echte scoringskans om te toveren.

In de tweede helft een heel ander spelbeeld. SDS ’55 wilde niet terug maar werd gedwongen door een slim de bal rondspelend Otterlo.

,,Binnen zeven minuten kwam Otterlo op een 1-0 voorsprong. Er werd snel geschakeld en Arnout Lagerweij profiteerde van de ruimte die het Wekeromse centrum moest weggeven: 1-0.”

Het spel golfde op en neer. Beide ploegen kregen wat mogelijkheden. Maar in minuut vijfenzestig ging het fout tussen de zwagers Evert Bouw (Otterlo) en Evert van Essen (SDS ’55).

[ZWAGERSTRIJD] ,,Evert (Bouw, red.) is sinds een jaar of twee mijn zwager. Ik ging van Harskamp naar SDS ’55 met twee voornemens. Samen met hem spelen in het eerste elftal. En kijken hoever mijn kwaliteiten benut kunnen worden bij een andere club. Ik wist dat Evert Bouw misschien naar een andere club (Otterlo) zou kunnen gaan. Dat hij dat uiteindelijk heeft gedaan begrijp ik. Maar dat hij mij dan dwingt tot het maken van een overtreding in het zestienmetergebied waaruit een strafschop ontstaat is minder. Moeten we dit weekeinde maar even over praten”, kan Evert van Essen enigszins teleurgesteld uitbrengen.

De slimme Marco van Rooijen laat SDS’55 goalie Jaco van Veldhuizen kansloos:2-0.

,,Ik weet het dat ‘wat als’ niet telt in het sportleven”, vult Alvin Broekhuizen aan. ,,Het had een paar minuten later zomaar 2-1 kunnen staand. Die SDS ’55 invaller (Appie Schregardus) heeft alle pech van de wereld. Hij schiet tegen de paal, tegen de laat en daarna een mooie redding van Bas Pol”, haalde de Otterlo speler opgelucht adem.

In de slotfase weet Otterlo door doelpunten Marco van Rooijen en Arnout Lagerweij de eindstand op 4-0.

,,Ja, ik hoorde ook rondom het veld dat de indruk bestond dat Otterlo niet zo nodig naar de volgende bekerronde hoefde. Daar had ik persoonlijk een andere mening over. En wie wil nu van buurman SDS ’55 verliezen. Ik wilde als geboren en getogen Wekerommer dat zeker niet laten gebeuren. Nu kan ik misschien nog iemand plagen”, meent de goed spelende Broekhuizen. Hij vervolgt: ‘Ik denk dat deze ploeg een eind kan komen. Maar de derde klasse B, met vele derby’s is sterk. De selectie is vrij breed. Mits Otterlo bij de les blijft gaan we meedoen’, sluit de 23-jarige Broekhuizen af.

Ook Evert van Essen denkt dat SDS ’55 in de vierde klasse geen slecht figuur zal slaan. ,,De voorbereiding is op de nederlaag tegen Otterlo goed verlopen. Ik verwacht zeker een top drie plaats.”

Otterlo gaat zaterdag op bezoek bij het sterk ingeschaalde VVOP (Voorthuizen). SDS ’55 ontvangt op sportpark De Beek Wodanseck uit Wolfheze.

Bron: Ede Stad