Robin Koning: ,,Afscheid nemen met een titel zou een mooi scenario zijn’’

,,Het zou inderdaad een droomscenario zijn: afscheid nemen met een titel.’’ Aan het woord is Robin Koning, die in principe aan het einde van het seizoen gaat stoppen bij Otterlo. Met de 2-0 zege op Zeewolde werd weer een stapje genomen richting het gewenste afscheid.

De ontmoeting tegen Zeewolde werd in de eerste tien minuten al beslist. Eerst stelde Arnout Lagerweij Dennis van de Bunt in staat droog de 1-0 binnen te schieten. En even later was Bram van Lambalgen niet zelfzuchtig, en liet Van de Bunt zijn tweede scoren. Daarbij liet Rence van der Wal nog twee kansen onbenut. Het leek er op dat Otterlo met de 4-4-2 opstelling de tegenstander verraste.

,,Wij kenden inderdaad een stormachtig begin’’, keek Robin Koning terug. ,,Maakten twee mooie doelpunten. Hadden eigenlijk de wedstrijd toen al op slot moeten gooien. Daarna kwam er even een fase dat zij een overwicht hadden. Zij gingen met vijf man op het middenveld spelen. Toen was het voor even zoeken. Mooi dat Bas Pol toen een kopbal van Zeewolde (Ivor Wolters) fraai stopte.’’

ZEIKEN ,,Daarna hadden wij de wedstrijd onder controle. Zij begonnen elkaar steeds meer af te zeiken. Dat kwam ook omdat wij er steeds strak opzaten. Zeker hun beste speler, de nummer 8 (Denilcon Ramazan), raakte steeds meer geïrriteerd. Hij wilde ook gewisseld worden. In feite hadden wij hen waar we ze wilden hebben.’’

Rence van der Wal en Dennis van de Bunt verzuimden de stand te verhogen. Aan de andere kant vergaten de gasten een slordigheid van Daan de Rooij af te straffen. Zeewolde dat dit seizoen met een opdracht was begonnen, kampioen worden, kon haar status niet waar maken. De club liet zien in een crisis te verkeren. Een aantal langdurige blessures, waaronder de gevaarlijk aanvaller Jan Struijk, alsmede ook mentale malheur. Zo heeft oud prof Joy Schoonhoven geen zin meer.

De tweede helft had ook schriftelijk afgedaan kunnen worden. ,,Wij werden door Zeewolde meer vast gezet. En ook door de straffe wind, kwamen wij niet meer aan het voetballen. Aan de andere kant gaven wij ook vrijwel niets weg’’, had Koning goed gezien. De enige notities die lang gemaakt moesten worden, waren de wissels. Een daarvan van Zeewolde, Kilian Roelofs, had nog een aardige kans, maar stuitte op Bas Pol. Aan de andere kant had de ook ingevallen Kaj Schuppers in extra tijd nog een mogelijkheid.

GAT De drie punten kwamen geen moment in gevaar. Het gat met Zeewolde is nu geslagen: zeven punten en nog een wedstrijd in te halen. Het verschil met nummer twee AGOVV is drie punten, en hier ook de in te halen wedstrijd tegen Blauw Geel. ,,Wij hadden al verwacht dat AGOVV bij VVOP zou verliezen. Wij staan er goed voor. Maar we vergeten soms dat we pas net halverwege de competitie zijn. Wij hebben nog een lange weg te gaan.’’

,,Ik hoop ook dat we nu weer elke week voetballen. In de laatste weken drie keer een afgelaste wedstrijd. Ik hoop dat die klotenperiode voorbij is. Want niets is vervelender je op te laden voor een wedstrijd, die dan niet door gaat.’’

Zoals het er nu voor staat, wordt het zijn laatste jaar als voetballer voor Koning (30), die ook nog voor VVA en SDV Barneveld speelde. ,Ik heb in de corona periode ook wel genoten van de vrijheden. Daarnaast ga ik verhuizen naar Elst en ben ook aandeelhouder geworden bij het bedrijf van mijn vader. Ik ben ook niet de persoon om af te gaan bouwen in een lager elftal. Zoals het er nu voorstaat, ga ik inderdaad in principe stoppen. Dan is de titel een droomscenario als afscheid. Waarom in principe? Omdat je toch niet helemaal weet hoe het verder loopt’’, besluit Robin Koning.

Bron: Ede Stad (Wim van Kessel)
Foto: Theo Beumer