Otterlo Kampioen 4e klasse!

OTTERLO Otterlo is kampioen geworden. De zwaar bevochten 3-1 overwinning op SP Eefde was voldoende binnen een jaar weer terug te keren naar de derde klasse.

Wim van Kessel

Kampioenswedstrijden zijn vaak niet de beste. Dat bleek ook bij Otterlo. ,,Wij hadden last van de spanning”, had ook Bas Pol gemerkt. ,,Daarnaast gaf SP Eefde vol gas. Zij waren extra gemotiveerd, omdat zij bij winst een aantal kratten bier zouden krijgen van onze concurrenten. Hetzelfde wat wij onlangs met Barneveld hadden afgesproken, toen zij tegen Hulshorst speelden.”

De uitgespeelde bezoekers kwamen al na drie minuten op 0-1 door Jeroen Pelskamp. Otterlo leek verlamd door de spanning. Het creëerde geen kans. Op slag van rust schoot Marco van Rooijen uit een snel genomen vrije trap raak. Het zorgde voor veel protesten bij Eefde. ,,De scheidsrechter had voor de wedstrijd al aangegeven dat je niet hoefde te wachten op het fluitsignaal. Ik twijfelde nog even, en vroeg het nog een keer. Het was goed. Zij hadden gewoon voor de bal moeten gaan staan”, vond Van Rooijen.

Otterlo had arbiter J.L.L. van Maanen uit Barneveld ook niet tegen toen zeven minuten na rust Sjors Scholten kon vertrekken na een overtreding van achteren op Van Rooijen. Waar geel verwacht werd, was het rood. ,,Ik vond het wel een rode kaart”, oordeelde Pol.

2-1 Met elf tegen tien man werd het spel niet veel beter van Otterlo kant. Uiteindelijk was het niemand anders dan Laurens Foekens, die de 2-1 binnen joeg. Tevens het honderdste doelpunt van het seizoen. Ondanks die voorsprong werd het nooit echt rustig. ,,Er hoeft maar een bal een keer verkeerd te vallen”, wist ook Pol. Pas bij de 3-1 in extra tijd van invaller Dejan Hoop was de titel zeker.

,,Op het moment dat wij van Hulshorst verloren en zeven punten achterstonden, had niemand dit meer gedacht”, gaat Pol verder. ,,We hebben 36 van de 39 punten na de winterstop behaald. Zijn dus de terechte kampioen. Toch was het bijna nog mis gegaan. Het was aan Pol te danken dat vorige week bij Veluwse Boys geen schade werd opgelopen. ,,Ik ben blij dat ik toen mijn aandeel heb kunnen brengen. Dat is bij die grote overwinningen natuurlijk veel minder.”

,,De hele ambiance rond de titel met het vuurwerk en al die andere dingen is geweldig. Dat is ook de reden dat ik hier bij Otterlo speel. Dat is mij meer waard dan bij een club op een hoger niveau te spelen.”

AFSCHEID Daar waar sterkhouder Bas Pol blijft, vertrekt Laurens Foekens. ,,Een fantastisch afscheid. De wedstrijd was heel slecht, maar dat boeit nu niet meer. Ik had echt pap in de benen. De trainer zei in de rust, gooi alle spanning van je af. En ja, die rode kaart hielp ons wel. Het wachten was op die ene kans.”

,,Ja, die gaat er dan gelukkig in”, gaat Foekens verder. ,,Dat is heel lekker. Dat het dan de ook de honderdste is, is inderdaad niet helemaal toevallig. Ik heb er een aanzienlijk deel van gemaakt. Maar op zo’n moment, dat kan niet mooier. Ik had er niet van gedroomd, maar inderdaad een afscheid in stijl. Ik ben helemaal blij.”

Dat was ook trainer Ronald Lieftink. ,,Met afstand de slechtste wedstrijd van het seizoen. Maar ik ben supertrots dat we het toch gered hebben. Het is een mooi seizoen geweest. Ik kijk terug op een hele fijne periode in Otterlo. Ik kom zeker hier nog eens terug”, aldus Lieftink, die gesteund werd door een aantal vaste Bennekom supporters.

VOORZITTER Tussen de hossende en juichende Otterloërs liep ook een zichtbaar geëmotioneerde voorzitter Bertus Hendriksen. ,,Ik ben 27 jaar voorzitter. In mijn eerste jaar werden we kampioen. De tweede keer was zeventien jaar geleden. En nu in mijn afscheidsjaar voor de derde keer. Een mooier afscheid had ik mij niet kunnen wensen.”

Tijdens het feestgedruis werd ook even gekeken naar komend jaar. Met het vertrek van Foekens en Van Rooijen wordt toch een vijftig doelpunten ingeleverd. Ook de sterke Kevin Hazeleger vertrekt. ,,Ik zie de derde klasse met veel vertrouwen tegemoet. We krijgen er een paar goede nieuwe spelers bij, waaronder Paul Speldenbrink van DTS Ede. En ook Jop Stöfsel van Lunteren. Maar eerst gaan wij feesten”, besluit Bas Pol.