Edwin Lagerweij wordt op zijn vijfenveertigste toch nog periodekampioen met Otterlo

Ga er maar aan staan. Juist in de wedstrijd waarin een periodetitel op het spel staat, een van de beste keepers, zo niet de beste, van de derde klasse vervangen. Bas Pol was op vakantie en ook tweede keeper Wim van Dam was een weekeindje weg. Otterlo kwam bij de 45-jarige Edwin Lagerweij terecht. En mede omdat de normale sluitpost van de veteranen zijn doel schoon hield, pakte Otterlo bij Rood Wit’58 door een 0-1 zege de periodetitel.

‘Ouwe bedankt’. Spelers, begeleiding en het bestuur van Otterlo bedankten Edje uitgebreid voor zijn optreden op het waterkoude sportpark De Eendracht in Putten. Een week geleden had Edwin Lagerweij niet gedacht dat hij hier op het doel zou staan. ,,Ik wist dat Bas Pol en Wim van Dam niet beschikbaar waren. Ik dacht dat ik wellicht opgeroepen zou worden voor het tweede elftal en de jeugdige Wouter Ooms zou keepen. Maar ik werd dinsdag gebeld of ik in het eerste wilde keepen. Als het kan, sta ik klaar voor de club. Nu dus ook.’’

,,Ik was niet extra gespannen omdat de periodetitel op het spel stond. Ik had wel een gezonde wedstrijdspanning. En als je de eerste bal weet te pakken, groei je ook in de wedstrijd.’’ Dat gebeurde na een inzet van Marcel van Nieuwenhuizen. Ruben Kampert wist de bal verder weg te transporteren. Het was in de openingsfase waarin Rood Wit een paar keer gevaarlijk was. Tanno Liemburg mikte net naast en Van Nieuwenhuizen zag een doelpunt vanwege buitenspel afgekeurd worden, waar dat een geldige treffer leek.

INITIATIEF Otterlo, dat in de openingsminuut via Kai Schuppers al gevaarlijk was geweest, nam gaandeweg de eerste helft het initiatief. Via Marco van Rooijen, Bram van Lambalgen en Kaj Schuppers kreeg het een aantal kansen. ,,Wij hadden minimaal een keer moeten scoren’’, constateerde Ronald Lieftink achteraf dan ook terecht. Het hoogtepunt van de thuisploeg kwam van trainer Albert van Nijhuis, die een over de lijn geschoten bal dood op zijn voet legde. Verder had Jop van Eijden nog een kans.

Na de rust ging Otterlo meer mee met het spel van Rood Wit. Te snel werd het eindstation gezocht, waar de kracht ligt bij de tussenstations Arnout Lagerweij en Paul Speldenbrink. Het ging nu meer over en weer. De thuisploeg reageerde zich steeds meer af op arbiter Rene Berkhof, die niet zijn beste middag kende. Discussie was er ondermeer of er bij een foutieve terugspeelbal van Lagerweij, nog een Rood Wit voet bij was betrokken.

GOUDHAANTJE Juist in de mindere fase van Otterlo, kwam het op voorsprong. De voorzet was van Bram van Lambalgen. De zeker niet makkelijke kans werd via onderkant lat door Marco van Rooijen binnen geschoten. Niet voor de eerste keer toonde hij zich het goudhaantje.

Rood Wit zette nog een keer aan. Maar ook al omdat Jop van Eijden nog een kans miste, werd Edwin Lagerweij niet echt in verlegenheid gebracht. Het werk wat hij te doen kreeg, deed hij goed. Enig minpuntje was dat kort voor tijd bij een uitstapje de doelman zich vergiste in de snelheid van een tegenstander en tegen geel op liep.

Uiteindelijk had Otterlo via Van Rooijen en de ingevallen Rence van der Wal nog de beste kansen op de 0-2. Maar ook de 0-1 was meer dan voldoende voor de periodetitel. ,,Ik ben blij dat ik de nul heb weten te houden’’, lachte Edwin Lagerweij. ,,Dit is natuurlijk wel wat anders dan de veteranen. Ik heb in het verleden best wat wedstrijden voor Otterlo 1 gekeept. Maar op je vijfenveertigste je eerste periodetitel pakken, is heel leuk. Mooi dat ik dit voor de jongens heb kunnen doen’’, zegt de Otterloër, rond de eeuwwisseling nog een topper in de skeelersport, voordat hij onder applaus de kleedkamer opzocht.

KARAKTER ,,Ik kende Edwin niet als keeper. Op advies van de staf is hij gevraagd. Hij heeft het super gedaan’’, stelde trainer Ronald Lieftink. ,,Winnen bij Rood Wit is heel lastig. En wat mij deugd doet, is dat wanneer het voetbal wat minder is, wij het karakter in de ploeg hebben zo’n overwinning toch uit het vuur te slepen. Ik denk gezien de hele wedstrijd ook een verdiende zege.’’

,,Natuurlijk hadden we aan een punt ook genoeg gehad voor een periode. Maar ons einddoel is meer dan een periode: de titel. Zeker na deze start met zeven overwinningen en een nederlaag, gaan we daarvoor. Zeewolde, VVOP en AGOVV schat ik in als grootse concurrenten. De eerste stap is gezet.’’

Door Wim van Kessel

Bron: Ede Stad