Slim Otterlo wint dorpenderby

WEKEROM Otterlo heeft in het hol van de leeuw de dorpen derby tegen SDS ’55 gewonnen. De 0-2 zege kwam tot stand na doelpunten van Michiel Broekhuizen en Laurens Foekens.

Eip Janssen

,,Alles overziende denk ik een verdiende zege. Beide ploegen hadden in een overigens matige derby voldoende kansen. Maar Otterlo was doeltreffender”, lachte Otterlo speler Alvin Broekhuizen.

De wedstrijd leek zeker in de beginfase meer op schaken op meerdere borden. Maar zowel SDS als Otterlo wist de pionnen niet in stelling te brengen. ,,Wij wisten dat SDS met twee spitsen wilde beginnen. Onze trainer (Jeroen Spies, red.) had gekozen voor een 3-4-3 tactiek. Achteraf een goede keuze”, ging de geboren Wekerommer Broekhuizen verder.

,,Ik vond ons slap beginnen. Zeker in de eerste helft was het niet het SDS dat ik ken. In de tweede helft is er beter gespeeld. In de slotfase hebben we risico’s genomen. Dan kan het gebeuren dat je de 0-2 om de oren krijgt. Maar daar wijt ik het verlies niet aan. Het verschil was misschien de slimmigheid bij een paar Otterlo spelers”, analyseerde SDS trainer Jan Fluit.

Daarmee sloeg hij de spijker op de kop. Want in het eerste half uur was het juist Otterlo routinier Foekens die het verschil maakte. Toch was de eerste grote kans voor SDS. Na ruim een kwartier spelen zette Lennart Ploeg goed door. Collega Henk Groenevelt teisterde de paal. In de omschakeling die daarop volgde had Otterloer Michiel Broekhuizen de 0-1 op de schoen. Maar hij treuzelde te lang.

VOORSPONG Dat deed hij een kwartier later niet. Foekens lokte een gemakkelijk gegeven vrije trap na een vermeende overtreding van collega aanvoerder John van Dreven uit. ,,Dat kan hij als geen ander. De vrije trap van Lau (Laurens Foekens, red) was op maat. Michiel Broekhuizen scoorde perfect”, wist Alvin Broekhuizen.

,,Dat is slimmigheid. Nee, het was geen bewuste keuze dat Van Dreven op Foekens stond. Maar hij stond deze keer weinig in het centrum”, vulde de SDS trainer aan.

In de tweede helft was hete eerste wapenfeit voor Otterlo. Michiel Broekhuizen verraste de iets te ver voor zijn doel staande Michael Mulder bijna. Daarna nam SDS het initiatief.

,,We moesten terug, maar kregen daardoor wel wat ruimte. Onze snelle spitsen Hoop en Foekens zorgden voor er voor dat SDS achterin alert moest blijven”, keek Broekhuizen terug.

WISSELS Na ruim een uur spelen wisselde Fluit aanvallend en bracht vers bloed in de ploeg. De ingevallen Mark Hartkamp pegelde op de paal. Doelman Bas Pol was kansloos geweest.

,,Dan moet je ook wat geluk hebben. Het was bij ons allemaal ‘net niet’, besloot Fluit.

De bevrijdende 0-2  (Foekens) viel in de 89e minuut. ,,Een lange bal uit het achterland. Hij werd gemist door een SDS speler ( Jelle Ortse). Dat kun je aan Laurens wel overlaten. Hij strafte het foutje genadeloos af. Ik hoefde van de trainer niet eerst naar Otterlo te gaan. Ik woon vlakbij het SDS veld. Eerst een paar biertjes drinken met de ploeg. Hoewel een derby ook maar drie punten op levert, een heel fijn gevoel waarmee ik het weekeinde inga”, besloot de achttien jarige Broekhuizen opgelucht.

Otterlo neemt in de derde klasse na twee wedstrijden de vierde plaats in. SDS verloor de ongeslagen status en is op plaats zeven terug te vinden.

Bron en foto van Ede Stad