Rijgedragtest 31 oktober

Zaterdag 31 oktober 2015

organiseert de SVO in samenwerking met Bureau RVV een rijgedragtest.

Locatie: Parkeerplaats SVO bij de kantine.

Adres: Weversteeg 12 6712 BG Otterlo

Tijdstip: van 12.00 uur tot 16.00 uur

Deelname vanaf 16 jaar. Leden en niet leden zijn welkom!

Test je rijgedrag in de rijsimulator

Met de rijsimulator kun je je rijgedrag testen. De cabine van de rijsimulator lijkt op de

binnenkant van een auto. De voorruit bestaat uit een monitor die de af te leggen rit weergeeft. De omstanders kunnen via twee monitoren de verrichtingen van de bestuurder volgen. De rijsimulator draait verschillende programma’s:

• de invloed van alcohol op het rijgedrag

• moeilijke weersomstandigheden zoals regen, mist en sneeuw

• zuinig en bewust rijden

• het nieuwe rijden

• een reactietest

Doelstelling

Een omschrijving van enkele programma’s:

Alcohol

Met het alcoholprogramma ervaart de bezoeker wat de effecten zijn als men met alcohol achter het stuur zit. Het is mogelijk om met 0,2, 0,5, 0,8 of 1,3 promille alcohol te ervaren wat dit met jouw reactie doet in het verkeer. Je ervaart tijdens de rit dat het blikveld vernauwt, je de diepte/afstand lastiger inschat, de kleur rood minder goed waar neemt en alle reacties trager worden. Door deze rit willen we de boodschap overbrengen dat alcohol nuttigen mag, maar ga dan niet meer achter het stuur in de auto.

Slecht weer

Moeilijke weersomstandigheden zoals regen, mist en sneeuw. Waarom het bij barre weersomstandigheden nodig is uw snelheid aan te passen en afstand te bewaren?

Training

Met een reactietest wordt zes keer gemeten wat jouw reactietijd is bij het maken van een noodstop, dit overkomt ons allemaal wel eens. Van deze zes gemeten reactietijden wordt een gemiddelde gemeten en dat geeft dan jouw reactietijd. De bezoeker krijgt deskundig advies van de instructeur wat deze tijd voor jou in het verkeer betekend.